loading...
شورای هیئات مذهبی شهرستان ملایر
مدیر بازدید : 1 دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

در قرآن دربارهء "شفاعت" (به اين عنوان ) در حدود سي آيه آمده است ( بحث ها و اشارات ديگري نيز به اين مسأله با عناوين ديگر ديده مي شود.
آياتي كه در قرآن پيرامون "شفاعت" آمده است را ميتوان به چند دسته تقسيم كرد :

اول ـ آياتي كه به طور مطلق شفاعت را نفي مي كند؛

لانْفِقوا مِمّا رزقناكُم مِنْ قَبلُ اَن يأتي يَوم لا بيعُ فيهِ وَ لا خلة وَلا شفاعَة...:
پيش از انكه روزي فرا رسد كه نه داد و ستدي هست و نه دوستي و نه شفاعتي، از آنچه روزيتان كرده ايم انفاق كنيد...

(سورهء بقرة؛ آيه 254)

وَ لا يُقبَلُ مِنها شَفاعَة...:
و از كسي شفاعتي نپذيرند...

(سورهء بقرة؛ آيه 48)

در اين آيات راههاي متصور براي نجات محرومان غير از ايمان و عمل صالح چه از طريق پرداخت عوض و ديُون مالي و مادي، يا پيوند و سابقهء دوستي و يا مسأله شفاعت نفي شده است.
حتي در مورد بعضي از گناهكاران مي خوانيم؛

فَما تَنفَعَهُم شفاعَة الشافِعين...:
شفاعت شفاعت كنندگان به حال ايشان سودي ندارد...

(سورهء مدثر؛ آيه 48)

دوم ـ آياتي كه شفيع را منحصراً خداوند متعال معرفي مي كند و شفاعت را فقط مخصوص ذات اقدس الهي مي داند؛

مالَكُم مِن دونِهِ مِن وَلي وَ لا شَفيع...:
براي شما هيچ سرپرست و شفيعي غير از خداوند نيست...

(سورهء سجده؛ آيه 4)

قُل لِلّهِ الشَفاعة جَميعاً...:
بگو، شفاعت يكسره از آن خداست...

(سورهء زمر؛ آيه 44)

سوم ـ آياتي كه شفاعت را مشروط به اذن و فرمان خدا مي كند؛

مَن ذَالّذي يَشفَعُ عِندَهُ اِلّا بِاذْنِهِ...:
چه كسي مي تواند جز به اذن خدا  شفاعت كند؟...

(سورهء بقره؛ آيه 255)

وَ لا تَنْفعُ الشفاعَة عِنْدَهُ اِلّا لِمَن اِذْنِه لَه...:
شفاعت جز براي كساني كه خداوند اذن (اجازه) دهد سودي ندارد...

(سورهء سباء ؛آيه 23)

چهارم ـ آياتي است كه شرايطي را براي شفاعت شونده (مشفوع) بيان كرده است،گاهي اين شرط را رضايت و خشنودي پروردگار معرفي مي كند؛

وَ لا يَشْفَعونَ اِلّا لِمن ارْتَضي...:
و جز براي كسي كه [خدا] رضايت دهد شفاعت نمي كنند...

(سورهء انبياء؛ آيه 28)

و گاه شرط آن را گرفتن پيمان و عهد نزد خدا معرفي مي كند؛

لا يَملِكونَ الشّفاعة اِلّا مَن اتّخَذَ عِندَالرّحمنِ عَهداً...:
كسي به شفاغت دست مي يابد كه به خداوند و به پيامبر ايمان داشته باشد و نزد خدا تعهد و پيمان بسته باشد...

(سورهء مريم؛ آيه 87)

و زماني هم صلاحيت شفاعت شدن را از بعضي از مجرمان و گناهكاران سلب مي كند؛

ما لِلظّالِمينَ مِن حَميم وَ لا يَشفَع يطاع...:
براي ستمگران نه ياوري هست و نه شفاعتگري كه مورد اطاعت باشد...

(سورهء غافر؛ آيه 18)

البته شرايط شفاعت شونده در بخش هاي ديگر آمده است.
پنجم
ـ در آياتي نيز شفاعت به معني يازي و پشتيباني از برادر عقيدتي و ديني در كمك به وي و يا در جهاد با تجاوزگران است كه بهرهء دنيوي غنايم و پاداش اخروي آن جنت خداست و اگر در گناه و تجاوزي با همدينش رفاقت كند، بهرهء دنياي او سرزنش و نصيب جهان ديگرش كيفر خواهد بود؛

مَن يَشفَع شفاعَةً حَسَنَةً يكُن لَهُ نَصيبٌ مِنها وَ يَشفَع شفاعَةً سَيِّأةً يكُن لَهُ كِفلُ مِنها...:
هر كه شفاعتي نيكو كند، او را بهره اي باشد و كسي را كه شفاعتي بد كند وي را از آن سهمي باشد...

(سورهء نساء؛ آيه 85)

معاني و تعابير ديگري نيز از مسأله شفاعت در قرآن كريم آمده است ولي آنچه مد نظر ما بوده است در دسته بنديهاي فوق ذكر شده است.

مدیر بازدید : 2 دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

در روايات فراواني از منابع شيعه و اهل سنت رسيده است که امام حسن و حسين (ص) ، آقاي جوانان اهل بهشت هستند؛ چنانکه حذيفه از پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله چنين نقل مي‌کند : «أَما رَأَيت‌َ العارِض‌ِ الّذي عَرَض‌َ لي‌ ؟ قلت‌ُ بَلي‌ . قال‌ : ذاک‌َ مَلَک‌ٌ ، لَم‌ْ يَهِب‌ُ إلي الارض قَبْل‌َ السّاعَة‌ِ ، فَاستَأذَن‌َ اللهُ تَعالي أَن‌ْ يُسَلِّم‌َ عَلَي‌َّ ، و يُبَشّرَني أَن‌َّ الحَسن و الحُسين‌َ سَيّداًشباب‌َ أَهْل‌ِ الجَنَّة‌ِ ، وأَن‌َّ فاطمة سَيّدَة‌َ نِساءِ أَهل الجَنَّة‌» . «آيا نديدي آنچه بر من عارض شد ؟ گفتم‌ : چرا ؟ پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود : اين فرشته‌ ، تاکنون به زمين فرود نيامده است‌ ، اکنون از خداوند متعال اجازه خواسته که به من سلام کند و بشارت بدهد . به درستي که امام حسن و امام حسين صلی الله علیه و آله آقايان جوانان بهشت هستند و مادرشان فاطمه‌ ، سيده زنان اهل بهشت است‌» . ابو عبدالله امام صادق علیه السلام نيز فرمود : «هُما والله سَيّدا شباب اهل الجنَّة من الاوّلين و الاخرين‌»؛ «امام حسن و امام حسين صلی الله علیه و آله آقايان جوانان اولين و آخرين بهشت مي‌باشند» .

مدیر بازدید : 2 دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

در اين جهان‌ ، خداوند عالَم‌ ، موجودات گوناگوني را آفريده است‌ ، يکي از آن موجودات‌ ، گلهاي معطّر و زيباست که انسان به آنها علاقه فراوان دارد ، لکن امام حسن و امام‌حسين صلی الله علیه و آله گلهايي هستند که در سرتاسر عالم‌ ، جلوه کرده و نورهايي هستند که عالم دنيا و آخرت را نورافشاني نموده‌اند؛ چنانکه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود : «إنَّکَما مِن‌ْ رَيحان‌ِ الله . . . فقال قوم‌ٌ! أَتُحبُّهما يا رسول الله ؟ فقال‌ : ما لي اُحِب ُّرَيْحانَتي مِن‌َ الدُّنيا»؛ پيامبر فرمود : امام حسن و امام‌حسين صلی الله علیه و آله گلهاي خداوند هستند . برخي‌ ، سؤال کردند اي رسول‌خدا! آيا اين دو را دوست مي‌داري‌ ؟ ! پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود : چرا دوست نداشته باشم‌ ، اين دو گلهاي من در دنيا مي‌باشند» . شريف‌رضي گويد : تشبَّه بالرَّيحان لان‌َّ الوَلَد يشم‌ّ و يضم‌ّ کما يشم‌ُّ الرَّيحان واصل‌ُ الرَّيحان مَأخوذٌ من الشي‌ء الّذي يتروّح‌َ إليه ويتنفَّس من الکرب به‌» .

مدیر بازدید : 2 دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

يکي از ويژگي‌هاي وجود امام‌حسن و امام‌حسين صلی الله علیه و آله در جهان خلقت‌ ، اين است که آنان محل نزول و فرود ملائکه هستند؛ چنانکه در روايتي آمده است‌ : «إن‌َّ مَلکاً نَزَل مِن‌َ السَّماء علي صِفَة‌ِ الطير ، فَقَعَدَ عَلي يَدِ النّبي صلی الله علیه و آله فَسَلَّم‌َ عليه بالنّبوّة‌ ، وعَلي يَدِ علي‌ٍّ علیه السلام فَسَلَّم‌َ عليه بِالوَصِيَّة‌ ، وعَلي يَدِ الحسن والحسين‌ ، فَسَلَّم‌َ عَلَيْهِما بِالْخِلافَة‌ ، فقال رسول الله صلی الله علیه و آله : لِم‌َ لَم‌ْ تَقْعُدْ عَلي يَدِ فلان‌ ؟ فقال‌ : أَنَا لا أَقْعُدْ في أرض‌ٍ عصي عليها الله ، فَکَيْف‌َ أَقْعُد علي يَدٍ عُصَت‌ِ الله؛»«بدرستي‌که فرشته‌اي از آسمان به صورت يک پرنده بر پيامبر فرود آمد و بر دست پيامبر نشست و به ايشان به عنوان نبوت سلام کرد ، سپس بر روي دست علي علیه السلام نشست و بر وي به عنوان وصي پيامبر سلام کرد . سپس بر روي دست حسن و حسين صلی الله علیه و آله نشست و بر ايشان به عنوان خلافت سلام کرد . پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود : چرا بر دست فلاني ننشستي‌ ؟ ! گفت‌ : من بر روي زميني که در آن خداوند را نافرماني کنند ، نمي‌نشينم‌ ، پس چگونه ممکن است بر روي دستي که خداوند را معصيت کرده‌ ، بنشينم‌» .

مدیر بازدید : 3 دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

در کتب معتبر اهل تشيّع و تسنن‌ ، روايات فراواني وجود دارد که رسول‌خدا صلی الله علیه و آله فرموده است‌ : «مُحِب‌ّ امام‌حسن و امام‌حسين‌ ، مُحِب‌ّ من است و هر کس که مُحِب‌ّ من‌باشد ، مُحِب‌ّ خداوند است‌ . دشمنان آنان‌ ، دشمن من هستند ، هرکس که دشمن من باشد ، دشمن خداوند است‌» .
در اين رابطه به چند نمونه از روايات اشاره مي‌کنيم‌ : ابوهريره گويد : «خرج علينا رسول الله صلی الله علیه و آله و معه الحسن و الحسين‌ . . . فقال‌ : رجل يا رسول الله انک لتحبهما ؟ قال رسول‌الله صلی الله علیه و آله من احبهما فقد احبني و من ابغضهما فقد ابغضني‌» . روزي پيامبر صلی الله علیه و آله به همراه حسن و حسين از منزل بيرون آمد ، مردي گفت‌ : اي پيامبر خدا! آيا اين دو را دوست مي‌داري‌ ؟ ! پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود : هر کس اين دو را دوست بدارد ، مرا دوست داشته‌ ، و هر کس اين دو را دشمن بدارد ، مرا دشمن داشته است‌» . سلمان فارسي گويد پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود : «الحسن والحسين‌ ، من احبهما احببته و من احببته احبه الله و من احبه الله ، ادخله جنات نعيم و من ابغضته‌ ، ابغض الله و من ابغضه‌الله ، أدخله جهنم و له عذاب مقيم‌» . کسي که حسن و حسين را دوست بدارد ، من او را دوست مي‌دارم‌ ، و کسي را که من دوست داشته باشم‌ ، خداوند نيز او را دوست دارد ، و هرکس را که خداوند دوست داشته باشد ، او را وارد بهشت برين مي‌کند و هر کسي را که من او را دشمن بدارم‌ ، خداوند او را دشمن خواهد داشت‌ ، و هر کسي که خداوند او را دشمن بدارد ، او را داخل دوزخ مي‌کند . »

مدیر بازدید : 3 دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

در احاديث متعدد از اهل تشيع و تسنن نقل شده است که رسول گرامي اسلام صلی الله علیه و آله راجع به حسنين صلی الله علیه و آله فرمود : «خداوند ، فرزندان هر پيامبري را از صلب آن پيامبر قرار داده‌ ، اما نسل مرا از صلب علي بن ابي‌طالب علیه السلام قرار داده است درحالي‌که فرزندان هر مادري را به پدرشان نسبت‌مي‌دهند ، مگر فرزندان فاطمه زهرا سلام الله علیها را که من پدر ايشانم‌» . به همين جهت در جنگ صفين‌ ، هنگامي که امام حسن مجتبي و امام حسين صلی الله علیه و آله براي جنگ با معاويه شتاب مي‌نمودند ، اميرالمؤمنين علي علیه السلام فرمودند : «آنان را از نبرد بازداريد تا مبادا حسنين شهيد شوند و نسل رسول خدا صلی الله علیه و آله منقطع گردد!»اسامة بن زيد مي‌گويد : «طَرَقْت‌ُ النبي‌ّ صلی الله علیه و آله ذات ليلة‌ٍ في بعض الحاجة‌ِ فَخَرج‌َ النبي‌ّ صلی الله علیه و آله و هو مُشْتَمِل‌ٌ علي شي‌ءٍ لا أَدْري ما هو ، فَلمّا فَرَغْت‌ُ من حاجتي‌ ، قلت‌ُ : ما هذا الّذي أَنت‌َ مُشْتَمِل‌ٌ عليه‌ ؟ قال‌ : فَکَشَفه فاذاً حسن‌ٌ وحسين‌ٌ عَلي رَکَبتيْه‌ ، فقال‌ : هذان اَبناي وابناي إبْنَتِي‌ ، اللّهُم‌ّ إنّي اُحِبَّهُما ، فَاحِبَّهُما وأَحِب‌ُّ مَن‌ْ يُحِبُّهما؛ شبي در منزل پيامبر صلی الله علیه و آله رفتم و در خانه را به صدا در آوردم‌ ، ديدم پيامبر صلی الله علیه و آله ملحفه‌اي بر خود پيچيده‌ ، ندانستم که آن چيست بعد از برآورده شدن حاجتم‌ ، گفتم‌ : اين چيست که خود را به آن پوشانده‌اي‌ ؟ ! پيامبر صلی الله علیه و آله ملحفه را برداشت‌ . ديدم حسن و حسين بر روي زانوي پيامبر نشسته‌اند ، آنگاه فرمود : اين دوفرزندان من و فرزندان دخترم مي‌باشند ، بارالها! من اين دو را دوست دارم‌ ، پس تو هم آنان را دوست بدار و آنان را که اين دو را دوست دارند نيز ، دوست بدار» .

مدیر بازدید : 1 دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

مردم عزادار ملایر که در قالب هیئات و دستجات مذهبی که از صبح عاشورا با حرکت در خیابانهای این شهر در رثای سالارشهیدان به عزاداری و سینه زنی پرداخته بودند،هنگامه اذان ظهر،به یاد آخرین نماز مولایشان در صحرای عاشورا ،نماز خود را به جماعت خواندند.

مدیر بازدید : 4 دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

مسئول ستاد اعتکاف شهرستان ملایر گفت: علاقمندان شرکت در اعتکاف ماه رجب از امروز(93/02/13) به مدت سه روز فرصت دارند به خیابان خوارزمی، روبروی بیمارستان غرضی، موسسه امام حسن مجتبی(علیه السلام) جهت ثبت نام مراجعه کنند.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 11
  • بازدید سال : 19
  • بازدید کلی : 275